Na het succes van vorig jaar leek het me een prima idee om van de schoonmaakdag een jaarlijks terugkerend evenement te maken. Het was vorig jaar namelijk gebleken dat het gewoon ontzettend leuk is om te doen, dus waarom niet?? Het doel van deze dag, om te laten zien dat we niet alleen zeuren over nachtvissen en vistentjes, maar dat we ook op een geheel andere manier wel eens iets positiefs kunnen bijdragen is natuurlijk al ontzettend leuk, maar toch zat ik ergens anders aan te denken. Het zou mooi zijn als we met een dergelijke dag ˇˇk een mooi doel financieel zouden kunnen ondersteunen.

 

Een telefoontje naar de voorzitter en penningmeester was genoeg om goedkeuring hiervoor te krijgen, voor iedere kilo verzameld zwerfvuil zou de HSV 3 euro schenken, alleen het goede doel moest nog gezocht worden.

 

De voorzitter ging voor ons op zoek, dan kom je doorgaans al snel bij een ziekenhuis terecht, en dan is het helemaal mooi als je iets voor kinderen kunt doen. Het doel

was daardoor al snel gekozen: wij zouden vuil gaan ruimen voor de speelkamer van de kinderafdeling van het Flevoziekenhuis. Dat is iets waar iedereen zich toch graag voor inzet? Ook de krant toonde interesse, ik werd gebeld door een journalist en van ons gesprek heeft hij een artikeltje voor het Almeerse dagblad gemaakt. Let vooral ook even op de hoeveelheid afval die ik ingeschat had:

 

 

Mede gestimuleerd door het mooie doel gingen we ook deze keer weer met maar liefst 25 vrijwilligers aan de slag. De weersverwachting was voor deze dag uitermate somber, er was een regenkans van 95%, en dan weet je het wel. Af en toe een bui is nooit zo erg, maar de hele dag??? Alleen daarom was de opkomst al super. Na een kopje koffie in de manege arriveerde Marianne van Staatsbosbeheer met de prikkers en de vuilniszakken, en konden we de teams samenstellen en de hulpmiddelen uitdelen. Voor iedereen een prikker en een veiligheidsvestje (Teake bedankt voor de GVB vestjes) en alle teams gingen naar de aangewezen locatie.

 

Het bijzondere was eigenlijk dat het zodra we de auto uitstapten was gestopt met regenen, dat was natuurlijk wel zo prettig. Een teken van boven????

 

 

Wat eigenlijk ook wel apart is, is dat je als je eenmaal bezig bent steeds gretiger wordt, je wilt steeds meer afval vinden. Bij ons zat het tempo er dan ook aardig in, maar ik moet eerlijk zeggen dat het er op ons gedeelte al met al wel redelijk uitzag. We waren dan ook bijzonder snel kaar met dit gedeelte, en we besloten om na het traditionele broodje worst de parkeerplaats bij de Reigersplas onder handen te nemen.

 

 

Het broodje rookworst smaakte ook deze keer weer helemaal goed. Geen broodje Unox deze keer, ook geen rookworst van de Hema, maar 'eigen merk' van Dirk van den Broek. Ik had namelijk contact gezocht met de bedrijfsleider van het filiaal aan de Wezelstraat in

Almere Buiten, en gevraagd of hij misschien de catering wilden sponsoren. En dat was geen probleem, het volledige pakket werd door hem beschikbaar gesteld: rookworst, broodjes, soep, koffie, alles wat we maar nodig hadden (Top, Pieter!).

 

En natuurlijk Dauw nog bedankt voor de werkzaamheden in onze rijdende cateringwagen, ideaal dat Arie van Flevobaits iedere keer weer kosteloos voor diverse aangelegenheden zijn bus aan ons beschikbaar stelt. Dat maakt op een dag als deze heel veel mogelijk, en wat is er nou lekkerder dan een warme hap en een lekkere bak koffie als je in de kou langs de waterkant aan het ploeteren bent?? Je bent goud voor ons, kerel!!

 

 

Overigens was het nog steeds droog, hoe bestaat het!!  95% regenkans was het toch?? Maar goed, wij dus naar de Reigersplas, en Arie op weg naar de andere deelnemers om ze eventueel even terug te brengen naar de auto's, maar meer nog om ook hun van een warme hap te voorzien. Zoals je op onderstaande foto's kunt zien viel dit in goede aarde. En dat bedoel ik ook, zo'n schoonmaakdag is echt gewoon een gezellig uitje waarbij de deelnemers prima verzorgt worden, waarbij je lekker een paar uurtjes buiten loopt en waarbij je dus ook nog voor een goed doel bezig bent. Deze keer gemist? Volgend jaar krijg je vast wel weer een nieuwe kans.

 

 

Bij de Reigersplas lag duidelijk wat meer afval, dus daar konden we onszelf even lekker uitleven. En toen we daar zo'n beetje klaar waren bleek dat alleen de Vaartplas nog niet helemaal van zwerfvuil ontdaan was. Dus op naar de Vaartplas, de laatste etappe. En het was nog steeds droog ..........

 

 

Langzaam aan arriveerde iedereen zo'n beetje bij de Vaartplas, ook het team wat bij de Noorderplassen actief was geweest. Het was een goed idee om ˇˇk daar aan de slag te gaan, want het bleek echt bizar te zijn wat daar allemaal aan zwerfvuil lag.

 

Inmiddels kwam Johan met zijn team terug van de Noorderplassen, en Johan is de man die zorgt voor de afvoer van al het afval. Zijn werkgever (de gebroeders Beijer uit Soest) stelde voor het tweede

achtereen volgende jaar een containerwagen beschikbaar, en zij zouden garant staan voor de afvoer van het gevonden afval. En vergis je niet, dit kost best wel veel geld, nogmaals dank daarvoor!! Mocht je ooit een container nodig hebben, denk dan even aan ze!!

 

 

De dag liep op zijn einde, en Dauw ging voor ons een heerlijk koppie soep maken. Helaas moesten enkele vrijwilligers al weg, maar de overigen maakten er nog even een gezellig uurtje van. Al met al waren we toch wel nieuwsgierig naar de hoeveelheid afval die we bij elkaar geraapt hadden, en Johan gunt ons even een kijkje achterin de container. De hoeveelheid werd geschat op zo'n 7 ß 8 kub, maar het ging natuurlijk om de kilo's.

 

Wat ik zelf in gedachten had was een kilootje of 300, maar bij het zien van deze berg kreeg ik het vermoeden dat het wel eens een beetje meer kon zijn. Slecht nieuws voor de penningmeester (grapje), goed nieuws voor de kinderafdeling zullen we maar zeggen.

 

Inmiddels kwam Marianne van Staatsbosbeheer de prikkers weer ophalen, en wij besloten nog even met degenen die er nog waren een groepsfoto te maken. Mark vd Laar had een hele leuke cheque gemaakt op zijn werk, en ook deze cheque werd voor ons kosteloos gemaakt. Met deze cheque gingen we graag nog even op de foto, alleen het bedrag konden we nog niet invullen, dat moest nog even

wachten tot we het totaalgewicht hadden. En ondanks de regenkans van 95% was het nog steeds droog, hoe was het mogelijk. Na nog een laatste bak koffie, soep of glas frisdrank zat het erop en gingen we allemaal zeer voldaan weer naar huis. En onderweg in de auto begon het ineens zachtjes te regenen, wat een giller. En het is het hele weekend ook niet meer droog geweest, maar dat terzijde.

 

 

Het eindresultaat.

 

Een paar dagen later werd ik gebeld door Johan, het afval was gewogen. Het bleek hier om maar liefst 500 kilo zwerfvuil te gaan, dat was iets meer (ongeveer het dubbele) dan wat ik verwacht had, dus een telefoontje naar de penningmeester en de voorzitter was toch wel even noodzakelijk. 500 kilo staat namelijk dan voor 1500 euro, helemaal top natuurlijk, maar hoe dachten de penningmeester en de voorzitter hierover??

 

Geen enkel probleem dus!! Prima actie, prima doelstellingen, en 'een man een man, een woord een woord". En dat is goed nieuws voor de kinderafdeling, dus snel gebeld dat we graag even langs wilden komen met een cheque. Die afspraak was snel gemaakt, en dinsdagochtend 8 maart verzamelden we bij de receptie van het Flevoziekenhuis.

 

 

Op bezoek in het Flevo ziekenhuis.

Om 9:30 werden we bij de receptie opgehaald en gingen we met zijn allen richting de kinderafdeling. Alle vrijwilligers hadden de mogelijkheid gekregen om mee te gaan, en samen met de voorzitter van de vereniging gingen we eens kijken waar de opbrengst van onze actie nou precies aan besteed zou worden. Tevens kwam er een fotografe mee van Studio Friedlńnder om een paar mooie plaatjes te schieten.

 

 

En dit was natuurlijk ook het moment om te onthullen hoeveel geld er uiteindelijk tbv de speelkamer bij elkaar was geprikt, en konden we de cheque van maar liefst 1500 euro overhandigen. Uiteraard was men er ontzettend blij mee, en ze gaan er zeker een aantal nuttige dingen voor de kinderen mee aanschaffen.

 

Terugkijkend kunnen we alleen maar vaststellen dat we iets hebben gedaan wat in alle opzichten geslaagd is en waar we allemaal een uitstekend gevoel aan hebben overgehouden. Volgend jaar gaan we dat zeker weer herhalen, en dan zoeken we natuurlijk weer een ander goed doel uit.

 

 

 

 

Tot ziens op de volgende schoonmaakdag;

 

Jos Holla