Visveilig vissen deel 2: inline lood.                                                                     2 februari 2008

 

 

Na  "visveilig vissen deel 1: safety clips"  is het nu tijd voor een tweede veelgebruikt loodtype: het inline lood. Ik gebruik graag inline lood, omdat ik ervan overtuigd ben dat inline lood directer haakt dan wartellood aan een safety clip. Nadeel is echter wel dat het opgetuigd opruimen van de hengels een probleem is. Bij gebruik van een safety clip kan je simpel bij het opbergen het lood verwijderen, bij inline lood kan dat alleen als je het gehele systeem verwijdert. Laat je het lood toch zitten, dan heb je kans dat het tegen de hengel gaat tikken, met beschadigingen aan de hengel als gevolg. Je kan er ook speciale hoesjes voor kopen, maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd.

 

Inline lood is net als de safety clips en wartellood ook verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en van verschillende merken. Korda heeft mooi inline lood wat een stuk duurder is dan bijvoorbeeld X2 inline lood, maar bij het Korda lood blijft de coating een stuk beter zitten. Inwendig zijn beide hetzelfde, en juist bij dat inwendige zit bij het meeste inline lood het probleem. Hieronder zie je een complete rig, voorzien van een stuk inline lood van Korda. De wartel zit in het lood gedrukt, en zal over het algemeen niet makkelijk loskomen. Wat gebeurt er nu bij lijnbreuk?

 


De karper zal het lood niet makkelijk kwijt kunnen raken, het zit meestal muurvast op de wartel. De vis zal regelmatig blijven 'haken' achter takken en dergelijke, het gevolg laat zich raden: de bek van de karper zal vreselijk beschadigen. Is dit te voorkomen? Niet met de manier waarop het lood nu aan de wartel bevestigd is, op deze manier kan je daarom echt niet praten over een visveilig systeem.

 

   
Gelukkig heeft men bij de firma Korda dit ook ingezien, want om dit te voorkomen hebben ze de 'safety sleeve' bedacht. Het werkt als volgt: om te beginnen verwijder je de harde sleeve die in het lood zit. Dit gaat niet echt soepel, maar met een klein tangetje erbij moet het lukken. Vervolgens vervang je de harde sleeve door de safety sleeve (wel even natmaken!). Toprubber is niet meer nodig, je anti tangle tube schuif je er zo in. Maar wat is nou het verschil?
 
   

   

Op de foto hierboven kan je zien wat er gebeurt als je lijnbreuk krijgt, en het lood komt ergens achter vast te zitten. Het lood zal zonder moeite van de safety sleeve afglijden, en de vis raakt het gemakkelijk kwijt. Zoals je hiernaast kan zien zit er een behoorlijk centraal gat in het lood. De hoofdlijn, de knoop van een voorslag, maar ook de lus van een stuk leadcore zal moeiteloos door dit gat gaan, en daarom raakt de vis het lood gegarandeerd kwijt.

 

Net als bij de safety clip zal de vis de onderlijn met daaraan de safety sleeve en de anti tangle tube gemakkelijk kwijtraken omdat er geen druk meer op de haak staat, het lood is immers weg.

 
Er is echter één nadeel: de safety sleeves zijn nauwelijks verkrijgbaar, het lijkt wel of ze uit de handel zijn genomen. En dat is jammer, want eigenlijk verkoopt de firma Korda met dit 'standaard' inline lood een onveilig product.

 

Wat dat betreft doet de firma Fox het op dit gebied een stuk beter. Fox verkoopt namelijk inline lood wat standaard is voorzien van een rubberen safety sleeve, een uitstekende ontwikkeling vind ik. Gewoon zorgen dat de wartel er goed inzit, en je hebt een goed werkend visveilig systeem.

 

 Uiteraard is dit lood niet goedkoop (er staat Fox op), maar het ziet er wel erg mooi uit en de coating blijft prima zitten. Is er dan niks nadeligs over het Fox lood te vermelden?

 

Jazeker wel! De firma Fox heeft ervoor gekozen om de sleeves niet los te verkopen. Dus als de sleeve kapot is, zal je en nieuw stuk lood moeten kopen. Dat is niet alleen een duur grapje, maar zeer zeker ook slecht voor het milieu. Dus wat dat betreft heeft de firma Fox op dit gebied nog een mooie taak voor zich.

 

_______________________________________________________________________________________________________________

Reageren op dit artikel? mail naar kca@live.nl