
Visveilig vissen deel 1:
safety clips. 31 januari 2008
De afgelopen jaren
hebben de karpervisserij en de commercie elkaar gevonden: je kan het zo
gek niet bedenken, of het is te koop. En iedereen wil een graantje
meepikken. Je hebt de duurdere merken zoals Korda en Fox, waar je
bijvoorbeeld voor een stukje lood al gauw 1.50 neertelt, maar je hebt
ook goedkopere merken zoals X2, waar een stukje lood meestal minder dan
1 euro kost. Iedereen maakt hier zijn eigen keuze. Bij de één spelen de
kosten een rol, bij de ander is kwaliteit belangrijk. Zelf ben ik altijd
op zoek naar de middenweg, en meestal vind ik die ook wel.
Toch moet ik eerlijk zeggen dat producten
van Korda prijzig zijn, maar er is vaak wél over nagedacht. En de vraag
is dan in hoeverre de karpervisser de bijzondere details van het product
kent of herkent. Een mooi voorbeeld hiervan is de 'safety clip' van
Korda. Deze clip is ontworpen om ervoor te zorgen dat de vis bij bv
lijnbreuk in staat is om het lood kwijt te raken, maar ook als het lood
tijdens de drill vast komt te zitten moet het lood loskomen zonder de
vis te verspelen. Voor een zakje van deze clips, en een zakje
bijbehorende toprubbers ben je al gauw 9 á 10 euro kwijt, terwijl je bij
X2 voor iets meer dan de helft klaar bent. En toch zit er een belangrijk
technisch verschil in de clips, wat de visveiligheid ten goede kan
komen.
Ik zal beginnen met uit te leggen uit welke
onderdelen de safety-rig bestaat, en hoe je hem op de juiste manier in
elkaar zet. Op de foto hieronder zie je de benodigdheden, ik gebruik
voor dit onderdeel alleen artikelen van Korda. Je hebt nodig:
- wartel maatje 8
- safety clip
- toprubber
- lood
- anti tangle tube
|
|
 |
|
|
Vervolgens gaan we de delen in
elkaar zetten. Als eerste schuif je de hoofdlijn door de anti
tangle tube, daarna het toprubber en als laatste de safetyclip.
Vervolgens bevestig je de wartel aan de hoofdlijn. Hierna
bevestig je het lood aan de clip, en voordat je het toprubber
erop schuift maak je de clip even vochtig met wat speeksel. Hier
kom ik straks op terug. Tot slot trek je de wartel in het lood.
|
 |
 |
|
|
 |
Maar nu komt datgene wat het
verschil maakt tussen bijvoorbeeld de Korda clips en de
goedkopere merken. Als je de lijn stevig aantrekt, zal de wartel
met een "klik" in de clip verankert worden. En dat is precies
waar het hele systeem op gebaseerd is.
Het is namelijk de bedoeling dat de
clip, wat er ook gebeurt, op de wartel blijft zitten. Ik zal
even verderop uitleggen waarom dat zo belangrijk is. Overigens
weet ik niet of dit met andere merken wartels ook werkt, even
testen dus. |
|
|
Hieronder zie je hoe de gehele 'rig' er uiteindelijk uit ziet.
|
 |
Nou kan het onverhoopt gebeuren dat je tijdens een drill
lijnbreuk krijgt. Vervelend voor jou, maar zeker ook voor de
vis. De vis zal rondzwemmen met een stuk lood, een safety clip
met anti tangle tube en een stuk lijn in de bek. Stel dat het
lood blijft hangen in een tak, en de clip zal van de wartel
schieten: de vis zal een stukje verder kunnen zwemmen, en als
hij geluk heeft schuift de hele handel van de hoofdlijn af. Als
hij geen geluk heeft, dan zal het restant hoofdlijn een
'pruikje' vormen en zal het hele systeem ergens vastlopen, en
vervolgens achter de vis aanslepen. Door de rek in de lijn zal
het lood niet uit de clip worden getrokken, in ieder geval niet
zonder dat de vis zichzelf ernstig beschadigd.
Als de clip wel juist bevestigd zit,
en ook het toprubber er op de juiste manier opzit, zal het lood
zodra het vast komt te zitten direct loskomen en is de vis het
kwijt. Wat rest is en stuk nylon met de safety clip en de anti
tangle tube, wat hij op den duur wel kwijt zal
raken. Omdat er namelijk geen druk op de haak zit (het lood is
weg) zal de vis zich van de haak kunnen ontdoen. Weerhaakloos is
in dit geval natuurlijk prima.
Nou weten we inmiddels hoe je de
clip moet bevestigen, maar hoe zit het nou met het toprubber?
Zoals ik al zei moet je de clip even bevochtigen met wat
speeksel. Vervolgens schuif je het toprubber erop. Door het
speeksel zal het rubber makkelijker van de clip afglijden als
dat nodig is. Zorg er ook voor dat je het rubber niet helemaal
op de clip duwt, dit zal het loskomen bemoeilijken. Je kan het
gedeelte waar je het rubber opschuift eventueel ook korter
maken. Hoe weet je nou of jouw clip goed werkt? Heel simpel.
Pak in je ene hand het lood, en in de andere hand je haak.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een schaar. Vervolgens ga je
kracht zetten, en kijk je gewoon naar wat er gebeurt. Als je
systeem goed werkt, dan moet met een klein beetje druk het lood
loskomen, en moet de clip blijven zitten. Komt echter de 'clip'
los, dan is de werking niet juist. Aan jou om te kijken hoe dat
komt: zit het toprubber er te strak op, of doet de clip niet wat
er van hem verwacht wordt?
|
 |
|
|
Hieronder kan je zien dat de clip
zijn werk goed heeft gedaan. Het lood is losgekomen, en de clip
zit nog op zijn plek.
En zo hoort het!!!
|
 |
Het is overigens niet de
bedoeling dat dit een reclame artikel is, maar ik heb Korda als
voorbeeld genomen omdat de wartel in de clip 'klikt', en dat vind ik een
prima systeem. Zelf heb ik jarenlang de clip gebruikt zonder dat ik dit
wist, en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben.
Met clips van Fox of X2
heb ik geen ervaring, ik kan er dus niks over zeggen. Maar ........
optuigen en testen, en je weet of het werkt. En bij twijfel: niet
gebruiken dus!
Het gebruik van een voorslag.
Ik werd er onlangs op gewezen dat het gebruik van
een voorslag bij een safety clip een extra risico met zich meeneemt. Bij
lijnbreuk zal de vis het lood kwijtraken, de anti tangle tube en het
toprubber zullen hierbij los van de clip komen. Uiteindelijk zal het
tegen de knoop van de voorslag aankomen, en kan dan dus niet van de
hoofdlijn af. Nou kunnen we van alles gaan verzinnen om dit te
voorkomen, maar ik denk dat het beter is om goed na te denken over een
voorslag: heb je hem echt wel nodig? En zo ja, wat is dan het beste
loodsysteem? Het antwoord hierop vind je misschien in deel 2 over inline
lood.
_______________________________________________________________________________________________________________
Reageren op dit artikel? mail naar
kca@live.nl
|